Sci-fi povídka ve formě blogového zápisku, k zamyšlení o tom, jak nové technologie mění společnost a částečně také o tom, jak se s tím lidé vyrovnávají. Štítky: sci-fi; rok 2063; bloger; čtyři ruce; ze života; plastická chirurgie; fyzioterapie; staré dobré časy.
přidáno 20.12.2020
hodnoceno 9
čteno 635(5)
posláno 0
O mně

Jmenuji se Alex Slezina. Narodila jsem se 3. listopadu 2035 a tento blog mám od 15. července 2056, i když se už dvakrát stěhoval, aby se dal zobrazit v normální aplikaci a nemuseli jste si instalovat emulátor. Žiju osamělým a starobylým způsobem života s pěti sourozenci ve vile na okraji Ostravy. Nosím kapesní hodinky na řetízku, při psaní poslouchám hudbu Johanna Sebastiana Bacha, fascinují mě zříceniny důlních staveb a pořád trvám na 2D displeji bez rozšířené reality, protože fakt nechci, aby mi aplikace běhaly všude kolem hlavy, nejen proto, že mě to ruší a znervozňuje.

A pořád mám e-mail, i když už většina mladších lidí neví, co to je:

...................... (skryto)

Ruce ',:-|

vložila: Slezinaaax
datum: 15. srpna 2063

Jsem Alex Slezina a toto je další díl blogu Kdo se nepoučil ze starých dobrých časů, je odsouzen si je zopakovat.

Tentokrát udělám výjimku a vyhovím čtenářům, kteří se v komentářích dožadovali, abych napsala něco o sobě. Bude to ze života. Před měsícem jsem totiž udělala zásadní krok ve svém životě a stále mám pochybnosti, zda ho nebudu ještě litovat.

Všichni moji sourozenci, kterým už bylo 18, už pár let mají čtyři ruce a z úzkého okruhu svých přátel, se kterými jsem ochotná videochatovat, už jsem také zbyla jediná, kdo má jen dvě.

Měla jsem k té technologii ambivalentní vztah. Samotný zásah do těla by mi nevadil. Nechtěla bych čip nebo něco podobně umělého, ale tato operace je podle mého názoru jedna z těch nejetičtějších a nejpřijatelnějších plastických operací vůbec. Navíc zvyšuje šanci získat lepší zaměstnání, což možná budu potřebovat, pokud se někteří sourozenci odstěhují a budu muset platit větší díl provozních nákladů vily. Na to bych potřebovala alespoň desetkrát víc odběratelů než mám, takže pokud k tomu dojde, budu si muset hledat něco výnosnějšího než blogování. A také si na spodní ruce jen málokdo stěžuje. (Jen počkejte, o pár odstavců níž se k nim přidám.)

A teď ty zápory. Tato technologie se začala používat sotva před patnácti lety, což se sice v dnešním rychle se měnícím světě považuje za opravdu dlouhou dobu, ale podle mě je stále nezralá. Zatěžuje srdce a plíce, může vést k problémům s páteří, spodní ruce nemají takovou sílu jako ty horní a pořád nedořešili tu věc s lymfatickým systémem. A nikdo ještě nezjistil, co to udělá s polohou akupunkturních bodů.

Lidé se přece rodí se dvěma pažemi už tisíce let, tak by se to nemělo měnit během pár sezón. A navíc mám na novějších tričkách a svetrech spodní rukávy odstřižené a zašité, nemluvě o těch desítky let starých, na kterých ještě nejsou vůbec.

Protože vím, že jste fakt netrpěliví, tak to zkrátím. Prostě jsem pár dní lamentovala, v jaké šílené době to žiju, že medicína lidem pěstuje nové ruce, i když by jim stačily ty, co mají, zatímco rýmu pořád vyléčit nedokáže, takže když se nachladíte, pořád skončíte s horečkou v posteli jako před sto lety. Dalších pár dní jsem váhala a nakonec jsem se rozhodla, že si tedy ty další ruce také pořídím.

Vybrala jsem si uměle pěstované paže firmy C; nejsou to ty nejlevnější, jaké si pořizuje většina lidí, ale líbí se mi přístup té firmy. Každou variantu nabízí alespoň pět let, ty oblíbené i déle a zákazník si může přesně vybrat, co chce. Koneckonců, budu je mít až do konce života, tak se nespokojím s narychlo vyvinutou novinkou, která sotva prošla zdravotnickou certifikací.

Ale kliniku plastické chirurgie jsem si vybrala tu nejlevnější ve městě. Koneckonců, tam mi je jen přišijí, takže jsem si myslela, že na tom tolik nezáleží.

V červnu jsem tam byla na odběr krve a vzorků tkáně. Odeslali je firmě C a ta mi podle mého genetického kódu vypěstovala nové paže. V polovině července mi je pak na klinice přišili.

Normálně to dělají v částečném umrtvení a pouští přitom klientovi videa ze streamovacích služeb, ale já jsem si připlatila za celkovou anestézii. Mnohem raději jsem to prospala, než aby mi vymývali hlavu těmi moderními videoklipy s vloženými reklamami, které bych v částečném umrtvení ani nemohla přeskočit. No fuj!

Také mi nabízeli slevu, když bych při operaci sledovala nekonečný proud reklam, za jejichž zhlédnutí dostává klinika zaplaceno, a nechala inzerenty sledovat svoje tělesné funkce. Pane Bože, zač mě trestáš?

Poučili mě řádně, takže jsem zhruba věděla, co mě čeká, ale skutečnost byla mnohem drsnější než moje nejsarkastičtější představy.

Když jsem ráno otevřela oči, už mi z boků visely dvě nové, v podstatě mrtvé ruce. Žádný cit. Nekladly odpor, ale samy se ani nehnuly. A víte, co oni na to? Sešlo se tam pět lidí v bílých pláštích, zeptali se mě, zda mě něco nebolí, a když jsem řekla, že ne, tak mě prostě poslali domů a to bylo všechno.

Možná jsem měla přece jen zvolit trochu dražší kliniku, protože takový nezájem o cokoliv kromě mých peněz mě dost znechutil.

Podle instrukcí jsem nové paže měla minimálně týden masírovat pětkrát denně. Hladit bezvládné, v podstatě cizí ruce byl pro mě hodně divný pocit. Vrtalo mi hlavou, že jsem si asi měla zaplatit profesionální fyzioterapii. Lehla bych si tam do postele, nasunuli by na mě rehabilitačního robota a ten by mi nové ruce navlhčil lubrikačním gelem a pořádně promasíroval. Jenže bych se nedoplatila a nedovedu si představit tam docházet pětkrát denně. Nechci na komentáře odpovídat po cestě, to by mi opravdu zničilo životní styl. Je skandální, že kvůli licenčním podmínkám na software nemůžou lidem půjčit rehabilitačního robota domů. S tím by se mělo něco udělat.

První noc po operaci jsem se skoro vůbec nevyspala. Ty bezvládné paže mi zoufale překážely a budila jsem se strachem, abych si je hned po operaci nezranila. Druhá noc byla o něco lepší, protože už jsem byla tak vyčerpaná, že jsem hned usnula a ráno mě neprobudil ani budík.

Třetí den od operace jsem začala cítit konečky prstů a během čtvrtého dne i zbytek nových paží. A také se mi podstupně začaly dařit nemotorné, trhavé pohyby. Měla jsem silné nutkání dát vám sem video, protože kdybyste se mi smáli, určitě byste ho sdíleli dál, blogu by stoupla sledovanost, a tím i můj příjem. Ale nakonec jsem raději napsala další článek ze série o steampunku. Abyste se totiž jako blogger uživili dlouhodobě, potřebujete spíš věrné, stabilní odběratele a většina mých odběratelů je jako já — také nesnášejí změny, takže krátkodobý vzrůst popularity trapným videem by mě v dlouhodobé perspektivě připravil o ty z vás, kteří mě ve skutečnosti živí, a to bych opravdu nechtěla.

Od osmého dne jsem se věnovala nácviku jednoduchých pohybů. Zkoušela jsem pravou spodní rukou chytat věci, ale pořád mi z ní padaly. Kdybyste mě přitom viděli... Nechtělo se mi věřit, že má být časem stejně šikovná jako ta horní.

Třináctý den po operaci jsem s ní poprvé zvládla udržet za ucho plný hrnek. A také lahev s vodou, jenže jen dokud jsem na to myslela. Pak mi lahev samozřejmě vypadla a voda se rozlila po dlaždicích (ještě že v jídelně není dřevěná podlaha) a dala mi příležitost procvičit si utírání dvěma hadry zároveň. To bylo poprvé, kdy mi byla pravá spodní ruka k něčemu užitečná — k vytírání vody, která by se nerozlila, kdybych tu zatracenou ruku neměla!

Když už jsem zvládala jednoduché pohyby, začala jsem novou rukou ťukat na displej a postupně i psát na své klasické fyzické QWERTY klávesnici, na kterou nedám dopustit. A tento článek je první delší text, který jsem spodníma rukama napsala. Trvalo mi to čtyřikrát déle, než kdybych je neměla, tak mi prosím odpusťte tu odmlku v publikování a že na ně tak nadávám.

Pokud se vám tento text líbil, napište mi dole do komentářů, jaký je váš názor na spodní ruce, a budu se těšit, až vám budu moci nabídnout další příspěvek. Právě se pouštím do článku o pixel-artu a osmibitové hudbě, tak mi zůstaňte věrní, dejte tomuto blogu výjimku z ad-blocku a držte mi palce, ať se mi článek povede.
Kdy byste si nové ruce v takové situaci pořídil/a vy?

[0x]
Pořídil/a bych si je už jako novinku
[1x]
Pořídil/a bych si je dřív než Alex Slezina
[1x]
Pořídil/a bych si je až ve stejné situaci jako Alex Slezina
[0x]
Pořídil/a bych si je později než Alex Slezina
[1x]
I nadále bych si je odmítal/a pořídit


hlasovat mohou pouze přihlášení

přidáno 27.12.2021 - 06:57
RathuVSoak: Děkuji za zajímavou asociaci! :-)
přidáno 26.12.2021 - 02:19
Popis fungování služeb, reklamy apod. mi připomělo filmy od Brandona Cronenberga.
přidáno 08.01.2021 - 18:53
Sebastián Wortys: V tom, že lidem zajímajícím se o dávnou minulost, připadne současnost spíš šílená, musím bohužel souhlasit (také se mezi ně řadím). Sci-fi se sice zabývá budoucností, ale ty nejšílenější věci se v něm obvykle neobjeví. Viz třeba Star Trek – ano, měli tam dotykové displeje, ale na těch displejích se zobrazovala virtuální tlačítka, která normálně mačkali. Oproti tomu dnešní mobilní telefony po uživateli vyžadují různé zoomování, swipování, ťukání třemi prsty zároveň apod. Něco takového tehdy sci-fi prostě nepředvídalo (možná i proto, že tehdy by to lidé prostě nechtěli vidět ani slyšet).

Existují sice různé druhy reklamy, ale pokud na reklamě chceš skutečně vydělávat, tak přinejmenším v dnešní době prakticky nemáš na výběr... Výdělečných reklamních zakázek je málo a všechny je dostávají velké korporace.

„spodní ruka“ – Děkuji za vysvětlení. (Stejně nad tím nevěřícně kroutím hlavou, ale už to alespoň chápu. Jen doufám, že si v budoucnu nebudou lidé nechávat pěstovat druhý a třetí penis...)

„Pojmenovávání“ děl podle číselné řady vyšlo z reakce čtenářů u díla https://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=41221-karikatura-vymyslet
e-nazev
. Byl/a jsem zklamaný/á z toho, když jsem si uvědomil/a, jak čtenáři zavrhují díla, která by se jim jinak třeba líbila, jen na základě autorem nešťastně zvoleného názvu, tak jsem se rozhodl/a, že díla pojmenovávat nebudu a místo toho je budu jen číslovat. Když čtenář uvidí jen číslo, bude ho to spíš nutit k tomu prozkoumat alespoň anotaci a nerozhodovat se jen podle chvilkového prvního dojmu z názvu. Zatím se mi to subjektivně osvědčuje, nemusím se s tím názvem trápit.

Ještě jednou děkuji za komentáře a těším se na odpověď na e-mail.
přidáno 08.01.2021 - 15:08
RE Singularis:
Alespoň zatím odepíšu pouze na tuto zkrácenou reakci, abych se prioritněji vrátil k odepsání na poslední e-mail.

„to, co se bude dít za 40 let, bychom nyní považovali za šílené my.“ – Myslím, že tady je prostor pro určitou komplementaritu, resp. čím víc se člověk zajímá o sci-fi, tím méně podle mě bývá překvapován budoucností, protože sci-fi se často zamýšlí i nad tím, jaké společenské důsledky může mít rozšíření technologií, které třeba teprve vznikají v laboratořích (přesto i čtenáři sci-fi nakonec mohou být překvapováni). Naopak čím víc se člověk zajímá o prastarou minulost (více konkrétnějším než zobecňujícím způsobem), tak o to šílenější mu může připadat už současnost oproti běžným lidem (povětšinu času zaměřeným na současnost, blízkou budoucnost a blízkou minulost), přestože základní obecné motivy se neustále víceméně opakují, jen v různých nových formách.

„Alex Slezina má na jednu stranu odpor ke sledování reklam, ale na druhou stranu na jejím vlastním blogu ji ty reklamy živí“ – To z hlediska možných interpretací toho díla nemusí být nutný rozpor, jelikož reklamy lze rozlišovat na různé druhy, které tam nejsou explicitně určené. Třeba personalizované vs nepersonalizované reklamy a v tomto případě nejspíš obzvláště třeba reklamy korporací vs reklamy drobných tvůrců (což lze převést na škálu), kdy Alex může nenávidět reklamy gigantů a tolerovat reklamy ostatních relativně drobných tvůrců, aniž by to bylo paradoxní.

„spodní ruce“ – Už jsem několikrát slyšel vtipy na principu, že mužský pohlavní úd je třetí ruka a ta kontroverzní pohádka to ještě víc rozšířila. Takže vzhledem k tomu, že daný úd se nachází ve spodní části těla (minimálně oproti pozorující hlavě), tak slovní spojení „spodní ruka“ může vyznívat i jako synonymum pro „třetí ruka“ v tom primitivním smyslu.

„Nechci na komentáře odpovídat po cestě, to by mi opravdu zničilo životní styl.“ – V té větě si dokážu představit několik významů, které spolu mohou, ale nemusí souviset (člověk od člověka). Přičemž prvotním východiskem je, že sám neodepisuji na komentáře po cestě, načež se lze zamyslet, jaké to může mít důvody u mě plus jaké důvody to může mít u ostatních. Někdo si při cestě třeba rád jen čte, někdo se jen zamýšlí, někdo je zvyklý při cestě odpočívat, někdo je příznivce veřejné dopravy a chce si to užívat, někdo rád poslouchá, o čem se baví spolucestující, někdo se po nich rád kouká, když se zrovna nekoukají oni, někdo jen rád poslouchá písničky ve sluchátkách, někdo si rád povídá přímo se svými pravidelnými spolucestujícími, někdo je frotér, někdo rád hraje hry na mobilu, někdo rád pozoruje ubíhající obraz za oknem, někdo si rád zapisuje své postřehy a nápady, ... Takže obecněji by se dalo říct, že různí lidé mají různé cestovní návyky, kterých se člověk od člověka drží větší či menší měrou. A ten, kdo mě zná, si může představit, které důvody na mě pasují lépe. Jinak se tedy domnívám, že dnes by většině lidí nevadilo odepisovat na komentáře cestou.

A ještě jsem se vlastně zapomněl zeptat: proč poslední dobou svá díla pojmenováváš podle číselné řady?
přidáno 08.01.2021 - 08:46
Sebastián Wortys: Moc děkuji za velice podnětný komentář. Nakonec byla odpověď tak dlouhá, že jsem ji dal/a do samostatného zápisku: https://www.psanci.cz/denik.php?denik_id=6487-odpoved-na-komenta
r-k-povidce-13


Zde jen zdůrazním ty nejdůležitější odstavce:

Mimochodem, jádrem sdělení této povídky mělo být právě to, že obsah normality se s časem a generacemi mění, a to, že to, co se děje nyní, by lidé před 40 lety považovali za šílené, pravděpodobně znamená, že to, co se bude dít za 40 let, bychom nyní považovali za šílené my. Vedlejší motiv, kterého si asi ještě nikdo nevšiml, je tam to, že Alex Slezina má na jednu stranu odpor ke sledování reklam, ale na druhou stranu na jejím vlastním blogu ji ty reklamy živí, a tak pobízí čtenáře, aby si tam vypnuli ad-block. Není to trochu pokrytectví? A existuje v tom vůbec nějaké správné řešení, které neštve tvůrce proti čtenářům?

„spodní ruce“ — Vůbec by mě nenapadlo, že by v tom nějaký sexuální podtext mohl být. Ale faktem je, že někteří lidé ho najdou skoro v čemkoliv, zvlášť pokud se to hýbe. Určitě i kůň má sexuální podtext, o kentaurovi nemluvě...

„„Nechci na komentáře odpovídat po cestě, to by mi opravdu zničilo životní styl.“ – Nejsem si jistý, kolik lidí tu větu v dnešní době pochopí nějakým přiměřeným způsobem.“ — Jak ji chápeš ty a jak si myslíš, že ji lidé budou chápat?
přidáno 07.01.2021 - 20:39
Re Miňko:
Děkuji za pokus o odkaz na Stopařova průvodce Galaxií, ale dvě hlavy měl Zafod Bíblbrox, ne Ford Prefect.
přidáno 07.01.2021 - 20:39
Re Alex Slezina:
Nečekal bych, že už i ty si necháš přišít druhý pár rukou. Kdybys něco napsala před operací, mohli jsme ti doporučit mnohem kvalitnější kliniku plastické chirurgie. Bylo by to sice dražší, ale jen nepatrně, protože používá jinou technologii, která je kompatibilnější s vymoženostmi, které používá firma C. Touhle dobou už bys druhým párem rukou hrála tenis.
přidáno 07.01.2021 - 20:37
Jsem rád, že jsi se pokusil/a napsat něco z oblasti mého oblíbeného žánru sci-fi, i když to pro tebe není typické. Podle mě to dílo dnes celkem dobře upozorňuje na nebezpečí relativizace představy o normalitě, která se ve skutečnosti vyvíjí. Takže si myslím, že jakožto člověk se vzděláním v IT máš potenciál psát i další dystopická díla, ;).

Je zajímavé, že ústřední téma tvé povídky se podobá dosud nepublikované části mé série článků Politické uspořádání buněk lidského těla, kde jsem už 9.9.2020 spojoval kapitalismus a mnohorukost, což myslím rozhodně není typická asociace. (Na rozdíl třeba od toho Zafoda Bíblbroxe a zvyšování počtu končetin.) Takže by mě celkem zajímalo: jak to napadlo tebe?

Mohu uvést i citát, ale bude vytržený z kontextu, takže nebude úplně zjevné, že je tam metaforicky řeč o kapitalismu: „Podobně kdyby nám na těle rostlo třeba více rukou, aby přežívaly jen ty, které třeba budeme používat nejčastěji, tak by nám to spíše komplikovalo život. Nějaký blázen (třeba Zafod Bíblbrox) by možná chtěl mít třeba tři ruce, ale když se podíváme na žáby, kterým motolice Ribeiroia ondatrae zvýšili počet končetin (skrze stimulaci produkce růstových hormonů), tak zjistíme, že by to pravděpodobně bylo velmi nepraktické. Jelikož ta motolice to dělá, aby daná žába byla bezbranná a snědl ji pták, který je jejím cílovým hostitelem.“

„tento blog [...] se už dvakrát stěhoval, aby [...] nemuseli jste si instalovat emulátor“ – Když se v evoluci života ustálila třeba proteosyntéza, snad se v technologické evoluci nějakým způsobem ustálí třeba i způsob sdílení textů.

„Nosím kapesní hodinky na řetízku“ – Jsem rád, že mohu alespoň částečně chápat skrytý původ/ význam této části textu. Obdobně i v několika dalších případech.

„...................... (skryto)“ – Není mi jasné, jak je to míněné. Jako skrývání konkrétní emailové adresy (z jakého přesnějšího důvodu vzhledem ke kontextu?), nebo jako skrývání vysvětlení, co to e-mail znamená?

„spodní ruce“ – To mi připomnělo článek o kontroverzním dětském seriálu John Dillermand, který jsem dnes četl. A myslím, že někteří lidé takové slovní spojení mohou považovat za vtip se sexuálním podtextem i bez nutnosti číst podobný článek.

„sotva před patnácti lety, což se sice v dnešním rychle se měnícím světě považuje za opravdu dlouhou dobu“ – Dobře použitá věta.

„navíc mám na novějších tričkách a svetrech spodní rukávy odstřižené a zašité“ – Pobavilo, xD.

„v částečném umrtvení [...] nabízeli slevu, když bych při operaci sledovala nekonečný proud reklam“ – To je celkem zajímavá dystopická představa. Ale myslím, že by se tam hodil pojem „lokální anestezie“, protože pokud vím, tak při částečném umrtvení by bolest byla jen snížená, a kdyby při sledování reklam Alex cítila bolest, tak by reklamy mohly fungovat obráceně - vytvářely by averzi vůči tomu, co mělo být propagováno. Takový zvláštní Mechanický pomeranč.

„v podstatě mrtvé ruce. Žádný cit.“ – Ze způsobu, jakým je to popsané, to vypadá, že spojování nervů nebylo součástí operace a spoléhalo se na to, že se na ruku navážou nová nervová vlákna. To by podle mě samo o sobě nefungovalo, i když rozhodně nejsem odborník na transplantace. I při nejlevnější sci-fi operaci bych předpokládal, že by se pokusili vytvořit nějaké nové základní nervové spojení, jehož důsledkem by bylo, že už na začátku by nějaké vjemy byly (pokud by nové ruce nebyly pod vlivem lokální anestezie).

Nejsem si teď jistý, jakým způsobem je řízeno třeba uvolňování a zpětné odfiltrovávání tkáňového moku, takže teď neumím vyloučit možnost, že nějaké základní nervové spojení s CNS (vč. míchy) může být podmínkou životaschopnosti kterékoliv části těla.

Pokud by však nějakým způsobem bylo myslitelné vytvořit nervová spojení dodatečně, tak by hlavní postava pravděpodobně musela brát nějaké látky stimulující růst neuronů na rozhraní těla a nových končetin. Přičemž minimálně v případě uměle vytvořených končetin by se dalo spekulovat třeba o částečné genetické modifikaci některých buněk tak, aby produkovaly proteiny, které by umožnily cílené uvolnění růstových faktorů neuronů (třeba z nějakých specializovaných fosfolipidových obalů vpravovaných injekčně) tak, aby to bylo možné v postembryonální fázi života.

Ale v povídce to, vzhledem k obvyklému vkusu čtenářů, myslím není potřeba tak rozepisovat. Stačí napsat něco ve smyslu „nové léky na cílenou stimulaci růstu nervů“.

Také se domnívám, že kdyby na nervový systém člověka byly připojeny další končetiny a nějakým relativně odpovídajícím způsobem (aby do nových končetin vedly nervové výstupy z pohybového centra mozku), tak by to pravděpodobně vedlo k tomu, že člověk by chtěl pohnout třeba starou levou rukou a pohnul by současně i novou levou rukou (přičemž podobnost pohybu by záležela na míře, jakou by výstupy byly napojeny na analogické vstupy v nové ruce). Podobně jako když většina lidí chce pohnout jedním prstem na noze a pohne několika prsty současně.

Pokud by se však čtyřrukost stala relativní normou, tak by z teoretického hlediska bylo mnohem snazší a pro člověka snesitelnější provést genetickou modifikaci zygoty tak, aby se člověk narodil rovnou s více končetiny než normálně (a tím by se také pravděpodobně odpovídajícím způsobem vyvinulo mozkové centrum). Už třeba byly provedeny pokusy na octomilkách, že když se jim někam vpraví asi kmenová buňka obsahující určitý protein, tak se v tom místě začne vytvářet (druhově specifické) oko, ale bude nefunkční, protože k němu nepovedou odpovídající nervy. To by však mělo jít napravit sofistikovanější modifikací.

„Nechci na komentáře odpovídat po cestě, to by mi opravdu zničilo životní styl.“ – Nejsem si jistý, kolik lidí tu větu v dnešní době pochopí nějakým přiměřeným způsobem.

„kvůli licenčním podmínkám na software nemůžou lidem půjčit rehabilitačního robota domů“ – Vztahují se obdobné licenční podmínky na něco už existujícího, nebo tě to jen tak napadlo?
přidáno 30.12.2020 - 11:28
Teď jsem pochopil proč má Ford Prefect dvě hlavy.
Líbí..

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Ruce ',:-| (13) : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Prokop z Absurdistánu (14)
Předchozí dílo autora : Pozoruhodné hnutí za zákaz lidí (12)

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku