Nejnovější píseň. https://soundcloud.com/tomcortes/tom-cortes-triadvacet
přidáno 03.10.2015
hodnoceno 40
čteno 1370(23)
posláno 0
Zas mě lechtá koňská hříva
Slunce míří k poledni
Podle kalendáře zbývá z léta
už jen třiadvacet dní

S každým krokem stébla lámem'
Po louce se plouží stín
A na mou hlavu tiše vánek snáší
vůni prvních jeřabin


Koncem léta
každá věta co se vysloví
jen tiše zmizí v listoví
a pak z jara nám zas z poupěte
do dvou slůvek vykvete


Říční vlnky k tanci svádí
Svojí písní houpavou
Dáme do skořápek mládí s krásou
stejně jednou odplavou


Koncem léta
každá věta co se vysloví
jen tiše zmizí v listoví
a pak z jara nám zas z poupěte
do dvou slůvek vykvete


Z kůry stromu prýští míza
Někdo do něj v noci ťal
Nezbývá než znovu lízat rány
když jsem v létě neuzrál


Koncem léta
každá věta co se nevysloví...
přidáno 27.01.2016 - 11:45
samiVdavu: V oboru, kterýmu se věnuju si mezi sebou nebereme servítky a velmi často si i velmi ostře vjedem do vlasů a vůbec to není nic osobního, ani to není myšlený zle, stejně jako nic z toho, co jsem dosud napsal.
A já mám vyhrocenou diskuzi dokonce upřímně rád, protože mám pocit, že lidi jsou líní argumentovat, dokud je někdo trošku "nenasere". Jako ostatně i teď. To se mi líbí. Tohle bych tu chtěl stále, pak bych se i častěji vracel. Díky! :)
přidáno 27.01.2016 - 09:25
samiVdavu: Tom Cortés: Jen dvě poznámky. Diskuzi znovu otevřel komentář, který přišel až po několika měsících... to se tady občas stává a je to fajn. A téma, o kterém se diskutovalo předtím - přiměřenost a forma kritiky - je přece aktuální pořád.
Zaujala mě na tom jedna věc. Tom píše, že "vcelku o ničem" není žádná kritika. No to má asi pravdu, i když já to nemyslela nijak zle. Šlo čistě jen o vyjádření čtenářského dojmu, ne o kritiku. Ono je ve zdejších komentářích kritiky obecně málo. Jenže komentáři "líbí" nikdo nic vyčítat nebude, i když to je taky jen čtenářský dojem. Akorát že kladný... :).
přidáno 26.01.2016 - 20:15
samiVdavu: :-D Víš, "vnímavost a přemýšlivost" není vždy v životě plusem. A jo, proč nezmínit, že mi věci docházejí díky mojí empatii ? Tady se snad už všichni zbláznili. A každej správnej básník, co něco tvoří, a ví, že má ohlas, by prostě měl mít zdravý sebevědomí. A hlavně smysl pro (sebe)ironii ...
přidáno 26.01.2016 - 19:40
Tom Cortés:

1) Je pro mě překvapením, že vyjádření názoru nad diskuzí je obtěžování. Diskuze je stará akorát tak, jak aktuální jsou názory diskutujících. Ty si za těmi svými pořád stojíš, tudíž jsem tu správně. Nenaštvalo mě nic, spíš jen zaujalo.

2) Urážet někoho a nechat se urazit je rozdíl. Pokud ti přijdou tvrzení jako: "Ok. Zkrátka velmi nemám rád ty co si pletou významy slov "objektivní" a "subjektivní".", "Pokus rozpoutat diskuzi bohužel nevyšel, pač druhá strana jen píše, ale nečte :/", "...kterých pak cíleně pozoruju reakce, abych si ověřil, jestli alespoň na literárních serverech lidi umí vnímat poezii, čili číst i její druhej plán. Očividně ani buřt.

Pokud ti to přijde standardní a uctivé, máme jiný názor - přesto mám právo ten svůj vyjádřit. Zamiliny poznámky snad citovat nemusím.

3) Ano, součástí tvorby může být i její obhajoba. K pasáži, kde jsi rozepsal, proč podle tebe báseň není o ničem, nemám absolutně žádné výtky. Je pravda, že báseň není "vcelku o ničem" a je dobře, že ses obhájil. Škoda, že jsi po cestě musel vysvětlovat, že kdo tomu neporozuměl (navíc čtenář mohl i porozumět a i tak téma básně nepovažovat za pro něj nikterak závažné), neumí vnímat poezii...

4) Kritika a kritika jako věda/odborná kritika je zásadní rozdíl. Pokud přijde člověk a napíše sem 2*/5*, je to kritika, je to nějaké hodnocení. Autor se samozřejmě může dotázat proč, byl takto zhodnocen, ale čtenář nemá absolutně žádnou povinnost se mu konkrétně zpovídat. Jeho hodnocení nemá odborný charakter, a proto zde platí standardní etika. Z tohoto důvodu tvrdím, že nedokážeš přijmout negativní hodnocení/kritiku s elegancí, která by kvalitními autorovi, kterým jsi, slušela.

Mnohem víc než ostrej kečup na bradě.
přidáno 26.01.2016 - 19:26
samiVdavu: udeřil jsi hřebík na hlavičku.. naprostý souhlas
přidáno 26.01.2016 - 19:12
samiVdavu: Ok, teď ale budu ostrej.

1) Proč do háje otevíráš tři měsíce starou diskuzi? To jde absolutně mimo mě. Je to naprosto sobecký. Tři měsíce zpátky jsem se pokusil vyhrotit diskuzi, která tu většinou chybí a je to dávno passé. Možná je někdy lepší se kousnout do rtu, než obtěžovat 4 další lidi tím, že tě něco naštvalo.

2) Nikoho jsem neurazil. Jestli to chceš nadále tvrdit, dokaž mi to, nebo to vezmi zpět. Navíc tu jsme povětšinou dospělý lidé. Jestli se někdo cítil být mnou uražen, má si to se mnou vysvětlit a ne, že teď přijde rytíř se naprosto zbytečně angažovat.

3) Součástí jakýkoliv tvorby je si jí obhájit. Je na tom něco divného? Jestli ano, tak nepiš, netvoř.

4) Napsat "vcelku o ničem", není žádná kritika a je naprosto namístě se proti tomu ohradit. Hlavně je to ze samotného principu hloupé vyjádření a od tvůrčích lidí čekám mnohem víc. Když to dílo vzniklo, tak asi JE o něčem, krucinál!
přidáno 26.01.2016 - 16:41
Orionka: Tom Cortés: Zamila: Severak: Amelie M.

Podle všeho, co jsem tu přečetl, jsou ti, kdo uráží Tom a Zamila, ať už si o básni/textu můžu myslet cokoliv. Odpovědět na komentář ve smyslu - hezké provedení, ale nemá to pro mě hloubku - /neumíš vnímat poezii, je to tvoje chyba, všichni jsou tu pitomí/, je prostě špatné.

Zamila se hned vzápětí pochválí, jak je vnímavá a přemýšlivá...lol! To snad nemyslíte vážně...

Umění přijímat kritiku nespočívá v tom, že provedete kritiku kritiky...
přidáno 26.01.2016 - 15:41
Nikytu: Myslím, že jsi to trefila velmi přesně.
přidáno 25.01.2016 - 20:30
Nevím, nakolik jsem rozpoznala přesný význam... Pro mně je to úvaha o vztahu, nebo spíše už jen konstatování toho, jak to dopadne. Vztah, který postupně odkvétá a je to předzvěstí jeho konce (vytratí se počáteční zamilovanost a chybí snaha o zachování?). Ale zárověň je zde předpověď toho, že přijde v budoucnu nový začátek (oživení stávajícího vztahu, nebo nová zamilovanost?).
Byla trochu víc na přemýšlení, ale povedla se. A hudba moc hezká.
A připomnělo mi to píseň Nevadí (Wobi Daněk) a především ta slova "...Nevadí, zase bude líp..." A určitě ano, po zimě vždy opět přijde jaro.
přidáno 16.10.2015 - 19:18
Orionka: Tohle by měla být sloka, která to rozkryje:

Z kůry stromu prýští míza
Někdo do něj v noci ťal
Nezbývá než znovu lízat rány
když jsem v létě neuzrál
přidáno 16.10.2015 - 18:08
Zamila: Já myslím, že to je výhradně tím, jak jsi vnímavá a přemýšlivá :).
přidáno 08.10.2015 - 22:48
koiška: A mě těší, že se tak často zastavíš :-*
přidáno 08.10.2015 - 22:15
A v hřívách nad propastí
se duše dvakrát bojí
ta Tvá se drží její
a její zase Tvojí.. Moc se mi líbí jak píšeš.
přidáno 05.10.2015 - 21:09
Však už nemá cenu se v tom babrat ;)
přidáno 05.10.2015 - 20:33
Orionka: Tom Cortés: Mně téma došlo hned, jak jsem si báseň/píseň přečetla. I tak mi přijde hodně jasné. Ale asi je to tím, že jsem vnímavá a přemýšlivá, tím, že tyhle stavy znám + že trochu znám i autora :-) ;-) Zajímavé je, že i opravdu špatné básně na tohle téma jsou zde komentujícími vyzdvihovány jako úžasné. Zvláštní paradox ... :-) :-P
přidáno 05.10.2015 - 19:22
Však já jsem v klidu. Pokus rozpoutat diskuzi bohužel nevyšel, pač druhá strana jen píše, ale nečte :/
přidáno 05.10.2015 - 19:12
Tom Cortés: Klid, tady se prostě lidem nechce většinou moc přemýšlet, no ... :-)
přidáno 05.10.2015 - 18:32
Zamila: Evidentně. Na to jsem narážel už v prvním komentáři a pak zůstal těžce nepochopen.
přidáno 05.10.2015 - 18:04
Orionka: Amelie M.: Téma ? Jde přece o ty věty a slůvka ve srovnání s obdobím, ne ? Nebo to prostě musíte mít všechno hned jasně na talíři ? :-P
přidáno 05.10.2015 - 17:18
Orionka: severak: souhlas.. vnímám to podobně :)
přidáno 05.10.2015 - 16:15
hlásím, že v tom taky nevidím téma (Je to o přechodu ze zamilovanosti do okamžiku, kdy se rozhodnutí, jestli jít dál ve vztahu, láme). Asi je to zastření moc kvalitní. :-)
přidáno 05.10.2015 - 15:24
Tom Cortés: Urážet se můžeš, až řeknu něco o tobě. O tvém díle můžu říkat, co chci, na to mám jako čtenář právo a od toho tu ty komentáře nakonec jsou... ale příště si to u tebe fakt rozmyslím :).
Připomněl jsi mi, co tady před časem napsal jeden moudrý muž jinému psanci. Dovolím si ho ocitovat: "Nic nesluší umělci více než skromnost, pokora a úcta k názoru svého čtenáře."
přidáno 05.10.2015 - 15:10
Orionka: Ale buřt. Kdybych nesnesl kritiku, tak nestuduju školu, která na ní stojí a padá. Prostě mě ta formulace urazila a do kritiky rozhodně nepatří. No a samozřejmě, že význam je zastřen. Psát na první dobrou přece není žádné umění.
přidáno 05.10.2015 - 14:52
Tom Cortés: Vytrháváš z kontextu a skoro to vypadá, že nesneseš žádnou kritiku, i když svým smajlíkem říkáš něco jiného :). Můj momentář nezněl "O ničem.", nýbrž "Vcelku o ničem, ale tak nějak hezky :). Příjemný text, co neurazí." A tvoje báseň na mě takhle působí i teď, když konečně vím, o čem je - vztahové dilema jsem v ní opravdu neodhalila, je v kategorii "život" a o lásce ani slovo. Asi je to na mě moc zastřené:).
přidáno 05.10.2015 - 14:11
Orionka: No samozřejmě, protože "o ničem" je celkem ostrý soud. Nicméně není to ani o životě. Je to o přechodu ze zamilovanosti do okamžiku, kdy se rozhodnutí, jestli jít dál ve vztahu, láme.
přidáno 05.10.2015 - 10:37
Tom Cortés: Ale já rozumím, že není o přírodě. Zobrazuješ lidský život, resp. svoje prožitky a pocity, skrze metafory o konci léta a dějích v přírodě. Jen říkám, že tento nápad měla už spousta autorů před sebou a ani vyjádření není tak originální, aby utkvělo... teda mně, někomu jinému třeba jo :).
Víš, ten můj první komentář nebyl nijak příkrý. Proto mě zarazila tvoje podrážděná reakce. Upřímně míněná kritika je podle mě to nejcennější, čeho se tady autorovi může dostat.
přidáno 05.10.2015 - 10:26
Orionka: Kvůli pochvalám tu opravdu nejsem a vida - konečně se tu diskutuje. Nicméně ten text právě není o přírodě a koloběhu života. Celé je to básnický obraz, kde příroda je prostředek, ne skutečné téma. Proto jsem mluvil o druhém plánu.
přidáno 05.10.2015 - 08:05
Tom Cortés: Tak dobře. "Je to vcelku o ničem" chápej jako "nevidím v tom nic nového nebo zajímavého, co by hlouběji utkvělo". Koloběh přírody a lidského života porovnávaly už tisíce básníků. Netroufám si říct, že rozumím všemu, co jsi chtěl vyjádřit... ono chápání básně je vždycky subjektivní, takže to snad ani nejde. Ale můj čtenářský dojem je, jak jsem napsala hned v prvním komentáři: příjemný písňový text na obehrané téma, asi se bude dobře poslouchat, ale hlouběji nezaujme. (Vím, že jsi zvyklý na pochvaly. A klidně můžu jednu přidat: tvoje texty mají úroveň, která tady poměrně vyčnívá, o tom není sporu. Ale předpokládám, že kvůli pochvalám tady nejsi, že ti jde spíš o upřímnou zpětnou vazbu.)
Jinak objektivní a subjektivní si myslím nepletu. Všechno, co tady píšu já i kdokoli jiný, je samozřejmě subjektivní. Jinak to u hodnocení poezie na literárním serveru snad ani nejde. Objektivně můžu napsat, že někdo udělal hrubku nebo že nesedí rým, ale to je tak všechno. Dojem z díla je a vždycky bude subjektivní.
přidáno 05.10.2015 - 00:03
Zamila: Ok. Zkrátka velmi nemám rád ty co si pletou významy slov "objektivní" a "subjektivní".
přidáno 05.10.2015 - 00:01
Orionka: To jsi moc nepřidala. Mě jen zajímalo, když dokážeš říct, že je to "o ničem", jestli vůbec víš, o čem to teda je? Jednoduchá otázka. Rozumět a líbit jsou tu dvě různé kategorie. Na "nelíbí se mi" nemůžu říct ani popel, ale "Je to o ničem" je docela jiná kategorie.
přidáno 04.10.2015 - 19:55
Tom Cortés: A tím chceš říct co? :) Že když se někomu nelíbí tvoje dílka, tak neumí vnímat poezii? Si celkem fandíš teda :).
O čem to podle mě je, jsem už napsala, je nutné to rozebírat? Prostě plytké, chybí tomu síla vyjádření, ale ber to jen jako názor jednoho čtenáře... všem se nikdy nezavděčíš.
přidáno 04.10.2015 - 19:18
Tom Cortés: Orionky reakce snad ani nepozoruj :-D
přidáno 04.10.2015 - 18:42
Orionka: Vcelku o ničem? Eh... Občas sem dávám texty, u kterých pak cíleně pozoruju reakce, abych si ověřil, jestli alespoň na literárních serverech lidi umí vnímat poezii, čili číst i její druhej plán.

Očividně ani buřt. Takže se zeptám: Co je to "nic", o čem to podle tebe je?
přidáno 04.10.2015 - 18:00
Vcelku o ničem, ale tak nějak hezky :). Příjemný text, co neurazí.
přidáno 04.10.2015 - 11:06
Wow ! :-) Ta je snad nejlepší z těch, co jsem od Tebe četla :-) Zřejmě to bude tématem a tou jemností a nápaditostí ... Fakt pěkná :-) Si poslechnu :-)
přidáno 03.10.2015 - 21:29
hezká - chtěla bych ji slyšet :-)
přidáno 03.10.2015 - 20:39
Hezky pozdně letní.
přidáno 03.10.2015 - 20:01
Lenča: :-*
přidáno 03.10.2015 - 19:18
Moc hezký text :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Třiadvacet : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Zlámaná
Předchozí dílo autora : Trpělivost přináší muže

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore, štiler
» narozeniny
Zdendulinka [15], Pjpajkis [15], Rigor Mortis [13], MACHAJDA [13], mannaz [11], Loreley [11], misháá [10], Daisy Moore [9], gajda [6], Putri [3], VykladacKaret [1], J.Rose [1]
» řekli o sobě
Singularis řekla o mannaz :
Moudrá a rozumná spisovatelka. Umí se zamyslet a v jejích dílech lze vypozorovat životní zkušenosti stejně jako pocity v prchavých okamžicích. Má trpělivost a dokáže dotáhnout do konce i dlouhý román. Jsem jí vděčný za pozornost věnovanou mým dílům i za komentáře k nim.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku